In de vorige update lazen jullie dat wij net waren begonnen met het onderzoek voor de fysieke locatie van het EnschedeLAB. Hierbij waren wij bij twee fysieke kennis locaties geweest in Nederland, de kenniswinkel in Leiden en WIJS in Groningen. Uit de vorige update kan worden geconcludeerd dat wij hier veel informatie hebben verzameld, over de wijze waarop zij hun locatie runnen, maar ook over de vormgeving van deze locaties. Deze informatie hebben wij vervolgens verwerkt in ons onderzoek. Vanuit het onderzoek zijn wij vervolgens verder gegaan met het verkennen van mogelijkheden, maar ook met het maken van een plan.

Wat hebben wij in de tussentijd gedaan?

De afgelopen weken zijn wij erg druk geweest met het hele onderzoek, maar ook met het ontwerpen van een plan voor de ‘community space’. Wij zijn studenten met allemaal een andere opleidingsachtergrond, wij hebben allemaal onze expertises gebruikt om een zo compleet mogelijk plan te maken. Hierbij zijn wij bezig geweest met zowel de drie vormen van marketing als het facilitaire gedeelte voor EnschedeLAB.

Marketing

​Het marketing gedeelte bestaat uit drie verschillende onderwerpen: online marketing, offline marketing en internationale marketing. In alle gevallen is er als eerst gekeken naar de optimale Customer Journey, oftewel wat is de ideale route die de klant aflegt om in contact te komen met EnschedeLAB? Voor de online marketing is er voornamelijk gefocust hoe het EnschedeLAB zichzelf kan neerzetten in de markt en wat er moet gebeuren om zo dicht mogelijk bij de Customer Journey te komen.

Bij de online marketing wordt voornamelijk gefocust op de digitale manier van contact leggen met partners, en is er gekeken naar de huidige website en de gebruiksvriendelijkheid ervan. Uit dit onderzoek kwam naar voren dat de website goed is geoptimaliseerd en erg makkelijk te gebruiken is, de website is snel en overzichtelijk wat zorgt voor een optimale klantervaring. Naast het gebruik van de website zelf is er ook gekeken naar de mogelijkheid om de website te vinden, helaas is dat nog redelijk moeilijk. Als je EnschedeLAB zelf intypt in Google, komt de website wel als eerste naar voren, maar als je andere zoektermen gebruikt is de website niet vindbaar. Hiervoor zal er uiteindelijk een geschikt plan moeten worden gevonden om dit te verbeteren.

Voor het offline marketing deel van het project wordt er gekeken naar de doelgroep van EnschedeLAB en hoe deze binnen de customer journey het beste benaderd kan worden. Hiervoor zijn verschillende manieren, zoals mond tot mond reclame, posters en flyers. Mond tot mond reclame werkt erg goed, maar is wel lastig te bereiken, hiervoor moet er veel positieve bekendheid gecreëerd worden. Er is een flyer ontworpen in de stijl van EnschedeLAB met een QR-code, die verwijst naar de website van EnschedeLAB. Deze flyer kan ook als poster ingezet worden. In het eindrapport wordt het advies gegeven over hoe de doelgroep het beste benaderd kan worden via de offline marketing.

Het internationale deel van dit project gaat over de integratie van internationale studenten in EnschedeLAB. Uit onderzoek en interviews is gebleken dat internationale studenten grote interesse tonen in EnschedeLAB. Dit komt doordat ze graag meer willen integreren in de stad waar ze studeren. EnschedeLAB kan hierbij meer van meerwaarde zijn dan de onderwijsinstellingen, door neutrale en stads-gerelateerde services en hulp te bieden. Het hebben van een gemeenschapsruimte die studenten, van over de hele wereld, met de stad verbindt zijn kenmerken die EnschedeLAB kan bieden. In het uiteindelijke plan zal er te lezen zijn hoe de internationale studenten kunnen worden benaderd in dit project.

Facilitair

Voor het facilitaire onderdeel zijn we bezig geweest met het uitwerken van de drie mogelijke scenario’s om EnschedeLAB te runnen. De drie mogelijke scenario’s zijn: 1) EnschedeLAB wordt volledig gerund door studenten, 2) het wordt volledig gerund door een coördinator met studenten aan zijn/haar zijde, of 3) het wordt volledig door werknemers gerund. Daarnaast zijn we druk geweest met het contact opnemen met een persoon die de visualisatie van EnschedeLAB kan realiseren. Dit doen we zodat belangstellenden zich voor kunnen stellen hoe EnschedeLab eruit komt te zien. Tijdens het maken van de visualisatie hebben we besloten welke dingen er nog ontbreken en waar nog geïnvesteerd in moet worden. Wij gaan ons best doen om EnschedeLAB een zo toegankelijk en uitnodigend mogelijke locatie te maken.

Waar zijn wij nu mee bezig?

Op dit moment zijn alle groepsleden bezig met het afronden van het plan voor EnschedeLAB. Hierbij willen wij alle expertises optimaal benutten, zodat als we straks klaar zijn het kunnen samenbrengen tot een fantastisch eindresultaat. Wij hopen dat jullie net zo enthousiast zijn als wij over de fysieke locatie van EnschedeLAB. Ben jij of ken jij mensen die misschien hier willen werken in de toekomst? Dan kun jij altijd contact opnemen via space@EnschedeLab.nl. Wij zullen jullie natuurlijk op de hoogte houden van het uiteindelijke plan!