Eenzaamheid (internationale) studenten

Leerking eenzaamheid jongeren

Hoe kunnen we mét hen die het aangaat zorgen dat (internationale) studenten zich minder eenzaam voelen (Post Corona)? Dat deze vraag relevant is behoeft nauwelijks uitleg. Tijdens de Corona-pandemie bleek dat niet alleen ouderen zich eenzaam voelden, maar jongeren ook – zeker als ze hier vanuit een ander land zijn als student of promovendus. Voor die doelgroep zijn allerlei initiatieven ontplooid, alleen zelden mét hen. Om te voorkomen dat ze een volgende keer weer buiten de boot vallen willen we dit vraagstuk met die doelgroep aanpakken.

Over deze challenge

Leerkring eenzaamheid jongeren

emtemmink@gmail.com

Dit was één van de challenges die werd geadresseerd bij de eerste nano-challenge, over ‘post-Corona vraagstukken’.

Er werkten drie gemengde groepen studenten aan. De oplossingen die zij presenteerden kun je hieronder terugzien, zowel in de vorm van een ‘one minute pitch’ als de presentatie die de twee teams samenstelden.

De gepresenteerde oplossingen zijn teruggekoppeld aan de opdrachtgever, die ze onder ander heeft benut voor een eigen hackathon in Hengelo – waar ook de behoefte uit naar voren kwam voor een eigen ‘plek’. Bij de ontwikkeling van de creatieve broedplaats Oogst in Hengelo probeert men daar ruimte voor te maken.

Desondanks is het vraagstuk niet alleen met een plek op te lossen. Inspireren onderstaande voorbeelden je? Neem dan vooral even contact op als je er verder aan wilt werken.

De Resultaten

Tijdens nano-challenge #1 werkten er drie teams aan het vraagstuk hoe we eedrer eenzaamheid kunnen signaleren bij jongeren, en wat we daar (met hen) aan zouden kunnen doen. De drie oplossingen die daarvoor werden bedacht zie je hieronder. In de Talkshow van D’RAN Digitaal kwamen deze oplossingen ook aan de orde, en reageerden gasten erop. Die talkshow kijk je hier terug.

Team 1 zocht naar manieren om ook in deze tijden van Corona iets gezamenlijks te kunnen doen, zonder dat je er je huis voor uit hoeft. Ze speelden met het idee van een ‘spelletjesavond’, maar het idee dat ze uitwerkten was de gezamenlijke zaterdagmiddag-lunch, waarbij ieder die mee wil eten dezelfde ingredienten ontvangt – en waarbij je via een videoverbinding tegelijkertijd dezelfde lunch bereidt en nuttigt. Samen lunchen, maar dan alleen. Hieronder zie je de presentatie van dit team, en daarnaast de videopitch die ze maakten.

Team 2 gaf de voorkeur aan fysieke ontmoeting, maar dan niet alleen voor eenzame jongeren, maar voor iedereen. In hun idee staat ‘Kom Alleen’ centraal: een oproep om ergens (een ‘geheime’ plek) naartoe te komen, alleen, om daar een activiteit te doen en andere mensen te ontmoeten die alleen zijn gekomen. Hieronder zie je hun presentatie en pitch.

Team 3 ging uit van het idee: “Hé, dat heb ik ook!” ‘Same’ heet het concept dat zij ontwikkelden: een app/platform waar je online studenten leert kennen met soortgelijke eigenschappen of interesses, aangevuld met een fysieke plek waar je elkaar kunt treffen. Bedoeld voor studenten die zoeken naar meer contacten en het lastig vinden een netwerk op te bouwen. Hoe het werkt? Dat zie je hieronder.

Vervolg

‘Same’ app.  Dit kan gerealiseerd worden door het idee als project aan te bieden bij Computer Science studenten of als HBO afstudeeropdracht. Hierdoor wordt er meer onderzoek gedaan onder de doelgroep en krijgen studenten de kans op iets tastbaars te maken. Enige obstakels zijn de kosten laag houden, de locatie van de activiteiten en de corona maatregelen.

MAAK DEEL UIT

VAN HET ENSCHEDELAB